Yammer, een sociaal netwerk voor bedrijven, blijft groeien. Doordat de dienst in eerste instantie gratis is, weet het ongemerkt bedrijven binnen te dringen.

Donderdag werd bekend dat Yammer in een nieuwe investeringsronde 85 miljoen dollar heeft binnengesleept. Het bedrijf, dat in 2008 is opgericht, heeft daarmee tot nu toe 142 miljoen dollar opgehaald.

Yammer is een sociaal netwerk voor bedrijven. Het is vergelijkbaar met Twitter en Facebook, maar dan uitsluitend voor intern gebruik. De informatie is alleen zichtbaar voor werknemers van hetzelfde bedrijf.

Voordelen

Het gebruik van Yammer heeft een aantal voordelen. De barrières in een bedrijf worden doorbroken waardoor er meer samenwerking plaatsvindt. Ook krijgen mensen sneller antwoord op vragen en neemt het e-mailverkeer af.

De berichten zijn voornamelijk werkgerelateerd: een update over een project of een oproep wie het personeelsuitje wil organiseren. Maar ook een vraag over de defecte printer kan worden gesteld. Bij Capgemini ontvangt de IT-afdeling 40 procent minder e-mail, omdat werknemers zelf achter oplossingen komen via Yammer.

Yammer on Tour

Oprichter en directeur David Sacks deed donderdag Amsterdam aan als onderdeel van Yammer on Tour, waar hij huidige en potentiële klanten ontmoet.

Het sociale netwerk heeft inmiddels meer dan 4 miljoen gebruikers wereldwijd. Nederland staat op nummer twee wat betreft het aantal gebruikers, achter de Verenigde Staten. Bedrijven als Deloitte, Randstad, Shell, maar ook Rijkswaterstaat en Nederlandse gemeentes yammeren er op los.

Het netwerk blijft groeien, aldus Sacks. Elke maand melden 250.000 nieuwe gebruikers zich aan. Aan het einde van dit jaar hoopt Yammer 8 miljoen gebruikers te hebben.

Concurrentie

Oorspronkelijk is Yammer opgezet als microblogdienst, vergelijkbaar met Twitter. Daar zijn later andere functionaliteiten aan toegevoegd zoals het maken van documenten en het delen van bestanden. Daarmee komt Yammer in het vaarwater van andere bedrijven als Jive en Socialtext, die al langer opereren in het veld van de social business software. Op hun beurt hebben deze bedrijven de news feed van Yammer gekopieerd.

Wat onderscheidt Yammer van de concurrenten? Volgens Sacks is de kracht van Yammer dat het begonnen is als sociaal netwerk en niet als ‘samenwerkingssoftware’.

Gratis dienst

Maar het echte verschil zit ‘m in de prijs: Yammer is gratis. Althans, in eerste instantie. Werknemers kunnen zich op eigen houtje kosteloos aanmelden. Daardoor verspreidt het netwerk zich op virale wijze.

Als genoeg werknemers het gebruiken komt er een punt dat het management van een bedrijf controle wil over het Yammer-netwerk. En dan komt de aap uit de mouw. Voor beheerrechten, data-export en aanvullende beveiliging moet worden betaald: 5 dollar per gebruiker per maand.

Dringt Yammer zich zo niet via een achterdeur op aan bedrijven? Sacks draait het om. “Als je Yammer koopt, weet je al dat het werkt. Werknemers gaan Yammer uit zichzelf gebruiken.”

Marketing

Met het freemiummodel groeit Yammer als kool. Sacks denkt dat het bedrijf dat verdienmodel vol kan houden in de toekomst. Er staan genoeg investeerders achter de onderneming.

Bovendien zijn 800.000 van de 4 miljoen account betaald, een conversiepercentage van 20 procent. “We hebben een verdienmodel dat op dit moment al werkt.”

Winst maakt Yammer echter nog niet. “Ik denk dat als we dat zouden proberen we op dit moment winstgevend kunnen zijn”, stelt Sacks. Maar hij wordt liever eerst groot. Zijn doel is om over “een aantal jaar” rendabel te zijn.

Nieuwe kantoren openen

De grootste zorg van Sackns is het aannemen van voldoende personeel. Yammer verspreidt zich razendsnel, maar heeft niet genoeg verkopers in dienst om die potentiële klanten te verzilveren. “We moeten lokaal meer aanwezig zijn door heel Europa”, aldus Sacks.

In de tweede helft van dit jaar wil Yammer daarom meer kantoren openen in Europese landen, waaronder waarschijnlijk in Nederland. Op dit moment heeft Yammer slechts een kantoor in Londen.

Daarnaast is er volgens Sacks een wereldwijd gebrek aan goede softwareontwikkelaars. Met 85 miljoen dollar op zak kan het bedrijf talent lokken. Bijvoorbeeld om de huidige, vaak haperende desktopapplicatie te verbeteren.

Centrale hub

Over de concurrentie maakt Sacks zich weinig zorgen. Yammer was de eerste en heeft daardoor het voordeel van de first mover advantage. Nu moet het bedrijf groeien om zo snel mogelijk de markt te veroveren.

Ook wil Sacks dat de informatiestromen van andere programma’s in Yammer lopen. Hij heeft een visie: Yammer als centrale hub van alle communicatie binnen een bedrijf, van berichten over kapotte printers en personeelsuitjes tot het delen van bestanden.